Friday, September 30, 2011

Manfaat dan Fungsi Berbaik Sangka/ Husnudzan


ManfaatBersangka Baik
Hubungan yang baik antara satu dengan lain dan khususnyaantara muslim yang satu dengan muslim lainnya merupakan sesuatu yang harusdijalin dengan sebaik-baiknya. Ini kerana Allah telah menggariskan bahawamukmin itu bersaudara. Itulah sebabnya, segala bentuk sikap dan sifat yang akanmemperkukuh dan memantapkan persaudaraan harus ditumbuhkan dan dipelihara,sedangkan segala bentuk sikap dan sifat yang dapat merosak ukhuwah harusdihilangkan. 

Agar hubungan ukhuwah islamiyah itu tetapterjalin dengan baik, salah satu sifat positif yang harus dipenuhi adalahhusnuzh zhan (berbaik sangka). Oleh kerana itu, apabila kita mendapatkaninformasi negatif tentang sesuatu yang terkait dengan peribadi seseorangapalagi seorang muslim, maka kita harus melakukan tabayyun (penyelidikan)terlebih dahulu sebelum mempercayainya apalagi meresponnya secara negatif,Allah berfirman yang ertinya:
"Wahai orang-orang yangberiman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, makaselidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakansesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu(mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telahlakukan." Q.S Al-Hujuraat : 6.


 Manfaat Berbaik Sangka 

Ada banyak nilai dan manfaat yangdiperolehi seseorang muslim bila dia memiliki sifat husnuzh zhan kepada oranglain.

Pertama, hubungan persahabatan danpersaudaraan menjadi lebih baik, perkara ini kerana berbaik sangka dalam hubungansesama muslim akan menghindari terjadinya keretakan hubungan. Bahkankeharmonian hubungan akan semakin terasa kerana tidak ada halangan psikologisyang menghambat hubungan itu.

Kedua, terhindar dari penyesalandalam hubungan dengan sesama kerana buruk sangka akan membuat seseorangmenimpakan keburukan kepada orang lain tanpa bukti yang benar, Allah berfirmansebagaimana yang disebutkan pada Surah Al-Hujuraat Ayat 6 di atas.

Ketiga, selalu berbahagia atassegala kemajuan yang dicapai orang lain, meskipun kita sendiri belum dapatmencapainya, perkara ini memiliki erti yang sangat penting, kerana dengandemikian jiwa kita menjadi tenang dan terhindar dari iri hati yang bolehberkembang pada dosa-dosa baru sebagai kelanjutannya.

Ini bererti kebaikan dan kejujuranakan membawa kita pada kebaikan yang banyak dan dosa serta keburukan akanmembawa kita pada dosa-dosa berikutnya yang lebih besar lagi dengan dampaknegatif yang semakin banyak.


RuginyaBerburuk Sangka

Manakala jika kita melakukan atau memilikisifat berburuk sangka, ada sejumlah kerugian yang akan kita perolehi, baikdalam kehidupan di dunia mahupun di akhirat.

Pertama, mendapat dosa. Berburuksangka merupakan sesuatu yang jelas-jelas bernilai dosa, kerana disamping kitasudah menganggap orang lain tidak baik tanpa dasar yang jelas, berusahamenyelidiki atau mencari-cari keburukan orang lain, juga akan membuat kitamelakukan dan mengungkapkan segala sesuatu yang buruk tentang orang lain yangkita berburuk sangka kepadanya, Allah berfirman yang ertinya:
"Wahai orang-orang yangberiman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangkasangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalahdosa dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orangdan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorangdari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikiankeadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilahlarangan-larangan yang tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah;sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani." Q.SAl-Hujuraat : 12.


Kedua, dusta yang besar. Berburuksangka akan membuat kita menjadi rugi, kerana apa yang kita kemukakan merupakansuatu dusta yang sebesar-besarnya, perkara ini disabdakan oleh Rasulullah:
"Jauhilah prasangka itu, sebabprasangka itu pembicaraan yang paling dusta" HR. Muttafaqun alaihi.


Ketiga, menimbulkan sifat buruk.Berburuk sangka kepada orang lain tidak hanya berakibat pada penilaian dosa dandusta yang besar, tetapi juga akan mengakibatkan munculnya sifat-sifat buruklainnya yang sangat berbahaya, baik dalam perkembangan peribadi mahupunhubungannya dengan orang lain, sifat-sifat itu antara lain ghibah, kebencian,hasad, menjauhi hubungan dengan orang lain dll. Dalam satu hadith, Rasulullahbersabda:
"Hendaklah kamu selalu benar.Sesungguhnya kebenaran membawa kepada kebajikan dan kebajikan membawa kesyurga. Selama seseorang benar dan selalu memilih kebenaran dia tercatat disisi Allah seorang yang benar (jujur). Berhati-hatilah terhadap dusta,sesungguhnya dusta membawa kepada kejahatan dan kejahatan membawa kepadaneraka. Selama seseorang dusta dan selalu memilih dusta dia tercatat di sisiAllah sebagai seorang pendusta." HR. Bukhari.




LaranganBerburuk Sangka

Kerana berburuk sangka merupakansesuatu yang sangat tercela dan mengakibatkan kerugian, maka perbuatan inisangat dilarang di dalam Islam sebagaimana yang sudah disebutkan pada SurahAl-Hujuraat Ayat 12 di atas. Untuk menjauhi perasaan berburuk sangka, makamasing-masing kita harus menyedari betapa hal ini sangat tidak baik dan tidakbenar dalam hubungan persaudaraan, apalagi dengan sesama muslim dan aktivisdakwah.

Disamping itu, bila ada benih-benihdi dalam hati perasaan berburuk sangka, maka perkara itu harus segera dicegahdan dijauhi kerana ia berasal dari godaan syaitan yang bermaksud buruk kepadakita. Dan yang lebih penting lagi adalah memperkukuh terus jalinan persaudaraanantara sesama muslim dan aktivis dakwah agar yang selalu kita kembangkan adalahberbaik sangka, bukan malah berburuk sangka. Oleh kerana itu, Khalifah Umar binKhattab menyatakan:
"Janganlah kamu menyangkadengan satu kata pun yang keluar dari seorang saudaramu yang mukmin kecualidengan kebaikan yang engkau dapatkan bahawa kata-kata itu mengandungikebaikan."


Demikian perkara-perkara dasar yangharus mendapat perhatian kita dalam kaitan dengan sikap husnuzh zhan (berbaiksangka). Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu dan limpahilah ke atas kamikhazanah rahmatMu, wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. WahaiTuhanku, tambahkanlah ilmuku dan luaskanlah kefahamanku. Wahai Tuhanku,lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku.


"Seandainyaengkau menyampaikan keburukan saudaramu, jika itu benar, maka bererti kamusudah membuka aib saudaramu, dan jika itu salah, maka engkau sudah melakukanfitnah"

0 comments:

Post a Comment

Sample Text

Social Profiles

Arsip Blog

Pengikut

Guest Counter

Powered by Blogger.

Ads 468x60px

Popular Posts

Blog Archive

About

Featured Posts Coolbthemes