Tuesday, October 4, 2011

PERBICARAAN UMUM TENTANG AL JIHAD DAN MENGAPA DISYARA’KAN


Oleh kerana kajian ini telah mendesak kita ke arah pembicaraan tentang Al Jihad dan perjuangan maka
sewajarlah kita perkatakan demi untuk mendapat suatu kesimpulan dan pendapat yang sihat mengenai Al
Jihad dan sebab diwajibkan serta peringkat-peringkatnya.
Tajuk perbicaraan ini menjadi sasaran penyerang ideologi yang profesional, yang berusaha sedaya
upaya mencampur-adukkan kebenaran dengan kepalsuan, hak dengan bathil. Mereka menyingsing lengan
mencari lubang-lubang kelemahan dan mahligai keagungan Islam yang suci itu, tujuan mereka ialah
menyibarkan syak wasangka dan kesangsian terhadap Islam.
Fiqh Al-Sirah 1
98
Tidak usah engkau hairankan tentang tujuan kegigihan mereka, di mana mereka berusaha
mengumpulkan riak tenaga demi untuk mengeliru tentang kebenaran suruhan Al Jihad. Sekiranya kita
tahu bahawa jihad dan perjuangan merupakan satu rukun dan tenaga Islam yang paling ampuh dan
strategi mengikut kaca mata umat Islam mereka juga sedar sekiranya rukun atau tenaga ini terus dibiarkan
hidup berkobar di dada tiap Muslim maka ianya merupakan bahan pemanas dan penggerak penghidupan
umat Islam di setiap zaman. Ianya merupakan satu tenaga dan kuasa raksasa yang tidak boleh disekat atau
dibendung, suatu tenaga yang menggugut kepentingan emperialis. Oleh yang demikian usaha untuk

menyekat sebarang arus kemaraan Islam haruslah dimulakan dengan menyekat arus ini dahulu.
Di dalam sepatah dua kata di sini, ingin saya menerangkan; pertama — makna atau erti Al Jihad
perjuangan, tujuannya dalam Islam, peringkat-peringkat yang dilaluinya dan peringkat yang terakhir;
yang kedua kita cuba menerangkan fahaman atau definasi yang salah yang telah meresap masuk dan
pemalsuan peranannya yang sengaja dicuba dan tidak langsung berkaitan dengan hakikatnya.
Pengertian Jihad
Definasi jihad yang sebenarnya ialah mengorbankan segala tenaga dan usaha ke jalan mempertinggikan
kalimah Allah dan mendirikan satu masyarakat Islam. Adapun tujuannya pula ialah mendirikan sebuah
masyarakat Islam dan mewujudkan sebuah negara Islam yang sihat.
Peringkat atau tahap perjuangan yang telah dilalui mereka setakat yang kita tahu sebagai langkah
yang pertama di permulaan Islam hanyalah berdakwah secara rahsia dan sanggup menghadapi dugaan dan
pancaroba. Selepas itu baru diizinkan perjuangan dan peperangan setakat untuk mempertahankan diri.
Peringkat ini bermula bersama-sama bermulanya hijrah atau perpindahan ke Madinah.
Kemudian barulah diizinkan supaya mengangkat senjata ke muka penghalang dan petualang yang
cuba menyekat dan mengganggu pembinaan masyarakat Islam, tidak ada kompromi atau pemilihan untuk
atheis, penyembah berhala dan musyrikin (selain dari Islam) kerana tidak wujud titik persefahaman
dengan mereka untuk hidup bersama di dalam masyarakat Islam yang sihat. Mengenai ahli-kitab pula
mereka ini bolehlah tunduk dan patuh kepada masyarakat Islam dan tinggal bersama di dalam negara
Islam tetapi mereka mesti membayar kepada negara, cukai jaminan al-jizyah di mana orang Islam
membayar zakat.
Di peringkat terakhir, perintah berjihad pun diwajibkan di dalam Islam, yang merupakan
tanggungjawab dan kewajipan ke atas tiap muslim di setiap masa sekiranya mereka mempunyai kekuatan
kebendaan yang cukup; sebagai penegasan daripada Allah yang berbunyi:
( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ قَاتِلُواْ الَّذِينَ يَلُونَكُم مِّنَ الْكُفَّارِ وَلِيَجِدُواْ فِيكُمْ غِلْظَةً وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ ( 123
Yang bermaksud:
“Hai orang-orang yang beriman, perangilah orang orang kafir yang di sekitar kamu itu,
hendaklah mereka menemui kekerasan daripada kamu dan ketahuilah bahawasanya Allah beserta
orang-orang yang bertaqwa.”
(Surah Al-Taubah : 9: 123)
Dan sabda RasuluLlah:
Yang bermaksud:
Fiqh Al-Sirah 1
99
“Aku diperintahkan supaya memerangi manusia (kafir) sehingga mereka mengucap dan mengaku
tidak ada Tuhan melainkan Allah, maka siapa yang mengucap La Ilaha Illallah maka selamatlah
harta dan jiwanya”
(Hadis dipersetujui ramai)
Di sini fahamlah kita bahawa tidak ada erti dikategorikan Al Jihad itu kepada defensif atau
ofensif, lantaran perintah dan suruhan Al Jihad itu bukan untuk defensif semata-mata untuk
mempertahankan sahaja atau agresif semata—mata yang menyerang sahaja, tetapi isipadu suruhan
tersebut ialah mendirikan masyarakat Islam disertakan dengan segala peraturan dan konsep-konsep Islam,
tidak perlu dan tidak bererti disebut yang ini defensif dan yang itu ofensif.
Tentang peperangan membela diri, harta, kehormatan, tanah dan jiwa pula adalah sejenis
peperangan yang tidak kena mengena dengan Al Jihad yang diertikan di dalam fiqh Islam itu. Peperangan
ini dikenal sebagai ‘pertarungan’. Para fuqaha’ sendiri telah mengemukakan soal pertarungan membela
diri dalam satu fasal yang berasingan di dalam kitab feqah.
Demikianlah ringkasan erti Al Jihad dan tujuannya di dalam syari’at Islam.
Tentang kesilapan, kekeliruan dan anasir-anasir yang boleh merosakkan ini sengaja diseludup
masuk ke dalam pengertian Al Jihad. Kesemuanya ini boleh disimpulkan ke dalam dua teori yang direkarekanya,
yang begitu kontra di antara satu sama lain tetapi pada hakikatnya adalah untuk mencapai tujuan
yang satu, iaitu menghapus dan membasmikan ‘suruhan Al Jihad’.
Pendapat atau teori yang pertama melaungkan yang Islam telah berkembang dengan mata pedang
Nabi Muhammad SallaLlahu ‘Alaihi Wasallam dan para sahabatnya RadhiyaLlahu’anhum Ajma’in telah
membuat tekanan dan paksaan, pembukaan negeri-negeri baru adalah dengan kekerasan, paksaan dan
kezaliman dan bukanlah secara diplomatis.
Pendapat yang kedua pula mencanangkan bahawa Islam ini ialah satu-satunya agama muhibbah,
bertolak ansur dan tidak menyuruh berjihad, kalau terdapat pun alakadar menentang serangan luar sahaja,
penganutnya tidak akan berperang kecuali kalau terpaksa sangat iaitu kalau diserang dahulu.
Meskipun dua pendapat yang dilaungkan ini ternampak begitu kontra antara satu sama lain,
namun begitu, hakikat sebenar, ialah kedua-duanya menyampaikan kepada tujuan yang sama. Untuk
penjelasan selanjutnya sila perhatikan:
Pertama mereka mencanangkan dakwaan yang Islam itu satu agama savage, bengis, keras dan
hasad. Akhirnya dakwaan mereka ini mendapat tentangan dan reaksi yang hebat dan keras dan umat
Islam yang memprotes dakwaan ini.
Di dalam usaha mencari bukti dan jawapan terhadap dakwaan palsu tadi tiba-tiba segolongan
pengeliru cuba mengabui mata umum, muncul ke hadapan secara olok-olok mempertahankan Islam dan
hasil kajian ilmiyyah dan research mereka yang kononnya objektif. Mereka cuba membela dan menarik
balik tuduhan yang melulu ini, kata mereka: “Islam bukanlah seperti yang disuarakan oleh mereka yang
ianya berkembang dengan mata pedang dan kekerasan, tetapi sebaliknya agama Islam ialah suatu agama
muhibbah, cintakan keamanan, bertolak ansur dan tidak disuruh berperang kecuali sekadar menahan
pencerobohan dari luar saja, langsung tidak berjihad selagi masih terdapat jalan-jalan perdamaian.
Penganut-penganut Islam yang cetek iman dan dangkal fahaman kelslamannya, dengan serta
merta tepuk memberi sokongan hangat kepada laungan tadi, selepas mereka terluap luap marah dengan
tuduhan yang pertama. Bukan setakat itu saja malah laungan ini telah disambut dan dicanangkan pula
oleh mereka, disokong dengan alasan-alasan yang menguatkan pendapat itu “... agama Islam: agama
lemah lembut, bertolak ansur, muhibbah tidak berjuang kecuali kalau tetpaksa iaitu kalau diserang dan
dicerobohi kehormatannya atau diganggu tidurnya.”
Mereka ini tidak dapat memahami tujuan maksud yang tersirat di sebalik ucapan pujian oleh
golongan yang ingin memukul Islam. Justeru inilah titik pertemuan di antara dua teori dan pendapat yang
pada lahirnya dulu bercanggah dan bertentangan antara satu sama lain tetapi pada hakikatnya mereka
adalah satu.
Fiqh Al-Sirah 1
100
Tujuan mereka menghulurkan berbagai pendapat dan jalan yang sudah dikaji in ialah supaya pada
hujungnya mereka berhasil membenteras idea Al jihad dan fikiran umat Islam serta memupuskan roh
kemaraan dan cita-cita perjuangan dan dada kaum Muslimin.
Di sini kita cuba memperturunkan bukti-bukti mengenai perkara tersebut dan seorang saudara kita
Professor Dok Wahbi Al-Zihaili yang telah disajikan di dalam bukunya “Kesan-kesan peperangan di
dalam feqah Islam” yang dipetik dari seorang orientalis Inggens ‘Anderson’ yang berbunyi:
“Ada orang-orang Barat terutamanya Inggeris takut akan Al Jihad ini timbul dan hidup di
kalangan umat Islam, yang akan membawa mereka bersatu menghadapi musuh dan seteru-seteru mereka.
Oleh yang demikian mereka berusaha menabur kan pendapat pemansuhan ‘Aljihad’. Memang tepat sekali
apa yang telah disifatkan Allah tentang mereka yang tak beriman ini:
وَيَقُولُ الَّذِينَ آمَنُوا لَوْلَا نُزِّلَتْ سُورَةٌ فَإِذَا أُنزِلَتْ سُورَةٌ مُّحْكَمَةٌ وَذُآِرَ فِيهَا الْقِتَالُ رَأَيْتَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ يَنظُرُونَ
( إِلَيْكَ نَظَرَ الْمَغْشِيِّ عَلَيْهِ مِنَ الْمَوْتِ فَأَوْلَى لَهُمْ ( 20
Yang bermaksud:
“Maka apabila diturunkan suatu surah yang jelas maksudnya dan disebutkan di dalamnya
(perintah) perang, kamu ithat orang-orang yang ada penyakit dalam hatinya memandang kamu
seperti pandangan orang pengsan kerana takut mati.”
(Surah Muhammad 47: 20)
Saya telah bertemu dengan orientalis Inggeris, Anderson sendiri pada petang hari Jumaat 1960
tanggal 3 haribulan Jun. Saya terus bertanya pendapat beliau mengenai maudhuk ini beliau menjawab
yang berupa nasihat katanya: Al Jihad hari ini tidak wajib lagi kerana mengikut kaedah yang berbunyi:
“HUKUM AKAN BERUBAH KERANA BERUBAHNYA MASA”
“Aljihad ini mengikut pendapatnya sudah tidak sesuai lagi dengan kedudukan dunia antarabangsa
hari ini kerana umat Islam sendiri terikat dengan pertubuhan-pertubuhan dunia dan perjanjian
antarabangsa, dan oleh kerana Al Jihad itu merupakan suatu jalan menekan manusia supaya memeluk
agama Islam lebih-lebih lagi kebebasan dan taraf pemikiran sudah meningkat menyebabkan ia tidak dapat
menerima pendapat atau ideologi secara paksaan” (Dipetik dan Kitab Aharu’l Fi’l Fiqh Al—Islami).
Berbalik kepada tajuk asal, mengenai perjanjian Al ‘Aqabah yang kedua: memang ada sesuatu
yang dikehendaki Allah hingga berita perjanjian ini sampai ke pengetahuan musyrikin Makkah. Begitu
juga tentang persetujuan yang dicapai antara Nabi Muhammad dan penduduk Madinah.
Mungkin sebagai hikmat Ilahi, ialah menyediakan alasan atau sebab-musabab untuk berhijrah, kita
dapati berita ini suatu paluan hebat dan kesan yang begitu mendalam yang dapat dilihat dan usaha-usaha
kafir Quraisy mengganggu dan akhirnya merancang untuk membunuh Baginda.
Walau bagaimanapun perjanjian Al ‘Aqabah yang kedua ini merupakan pendahuluan kepada
perpindahan dan hijrah ‘alaihissalatu wasallam ke Madinah Al Munawwarah.

0 comments:

Post a Comment

Sample Text

Social Profiles

Arsip Blog

Pengikut

Guest Counter

Powered by Blogger.

Ads 468x60px

Popular Posts

Blog Archive

About

Featured Posts Coolbthemes