Tuesday, October 4, 2011

PERANTAUAN RASULULLAH KE TA’IF


Setelah RasuluLlah menerima tentangan dan seksaan yang pahit dan kaum Quraisy maka baginda telah
cuba keluar dan Makkah merantau ke Ta’if untuk mencari perlindungan dan sokongan dan suku kaum
qabilah Thaqif dan semoga mereka akan menerima baik apa yang telah diturunkan Allah kepadanya.
Ketika RasuluLlah sampai di Ta’if baginda telah mengemukakan hasratnya kepada beberapa
orang yang mula-mula ‘ditemüinya. Mereka itu terdiri dan ketua-ketua puak Thaqif tapi rnalangnya
sebaik sahaja RasuluLlah menyeru mereka, seruannya ditolak mentah—mentah bahkan mereka bertindak
penuh kekerasan dan makian yang bertalu-talu. Dengan itu RasuluLlah bangun mengundur din dan Ta’if
dan meminta supaya mereka merahsiakan perkara ini dan Quraisy tetapi harapan baginda itu tidak

diindahkan. Tidak memadai setakat itu malah ada di antara mereka hamba abdi, khadam dan anak nakal
barn Thaqif melontar baginda dengan anak-anak batu hingga luka-luka kedua belah kaki baginda yang
mulia itu. Zaid bin A1-Harithah yang mengiringi baginda ke sana cuba melindungi RasuluLlah dari
serangan dan lontaran anak-anak nakal itu hingga luka beberapa tempat di kepalanya [Tabaqat Al-Kabir
ooleh Ibn Sa’id].Dengan keadaan sedemikian akhimya baginda sampai ke sebuah dusun yang dimiliki
oleh Atabah bin Rabi’ah di mana anak-anak tadi sudah tidak mengikuti baginda lagi. Di dusun itu
RasuluLlah berhenti di bawah pokok anggur di mana dua orang anak lelaki Rabi’ah melihat baginda. Di
situlah RasuluLlah menengadah berdoa:

“Wahai Tuhanku Dikau sahajalah tempatku mengadu kelemahan tenagaku dan kurang bicaraku,
kehinaanku di mata ramai, wahai Tuhan yang maha pengasih Dikaulah Tuhan mereka-mereka yang
lemah, Dikaulah Tuhanku kepada siapakah Dikau akan serah daku ini? Kepada mereka yang jauh yang
bencikan daku atau kepada seteru yang Kau berikan kuasa ke atasku? Andai kata tidak ada sebarang
kemurkaanmu ke atasku maka tidak akan kupedulikan, tetapi kemaafan dan kurniaan Kau lebih luas
untukku. Aku berselindung dengan cahaya zatMu yang menyinari segala kegelapan dan yang memberi
manfa’at dunia dan akhirat (aku berselindung denganNya) dan kemarahanNya ke atasku dan
kemurkaanMu, Dikau sahaja yang menegur sepuasnya. Dan tidak ada helah bicara dan tenaga hanyalah
dengan Dikau sahaja.”
Seketika RasuluLlah dalam keadaan begini dua anak lelaki Rabi’ah yang telah nampak
RasuluLlah terasa kasihan juga terhadap RasuluLlah lalu mereka menyuruh budak suruhan mereka yang
bernama “Edas” membawa buah anggur yang diisi di dalam pinggan kepada Muhammad SallaLlahu
‘alaihi Wasallam. Semasa RasuluLlah hendak memakan buah-buah anggur tadi didahulukan dengan
sebutan “Bismillah” kemudian baru dimakannya buah anggur itu. Dengan penuh kehairanan “Edas”
menyoal RasuluLlah:
“Sebutan yang tuan hamba ucapkan sebentar tadi belum pernah hamba dengarnya dan penduduk di sini.”
Kemudian Rasulullah menyoal balik.
“Kamu ini berasal dan mana?” Jawab Edas.
Fiqh Al-Sirah 1
76
“Sebenarnya saya ini berugama Nasrani dan berasal dan sebuah kampung di Al Musil iaitu Ninawa.”
[Tahzib Sirah Ibnu Hisyam] RasuluLlah pula:
“Jadi kamu ini sekampunglah dengan seorang manusia yang saleh itu iaitu Yunus bin Matta?
“Bagaimana tuan hamba boleh kenal Yunus bin Matta itu? tanya Edas pula dan dijawab oleh RasuluLlah.
“Ianya saudaraku, kerana ianya Nabi dan aku pun Nabi juga.... dengan tidak membuang masa Edas pun
menerpa ke arah Rasulullah dan memeluk Rasulullah seeratnya [Tabaqat Al-Kabir oleh Ibn Sa’d] lantas
mengucup kepala, kedua kaki dan tangan Rasulullah.
Ibnu Ishaq telah menceritakan: Setelah itu RasuluLlah Sal laLlahu ‘alaihi Wasallam beredar dan
Ta’if pulang semula ke Makkah sebingga apabila Baginda tiba di suatu dusun tamar baginda beristirehat
dan bangun di tengah malam melakukan salat malam kemudian beberapa orang dan kalangan mereka
seperti yang disebutkan oleh Allah Tabaraka Wa Ta’ala melintasi kawasan itu dan mereka mendengar
segala bacaan RasuluLlah. Setelah tamat Baginda membaca maka mereka pun beredar dan situ menemui
kaum mereka dengan menyampaikan berita berupa peringatan yang menakutkan lantas dengan itu kaum
mereka pun beriman dengan apa yang mereka dengar dan RasuluLlah SallaLlahu ‘alaihi Wasallam.
Sebenarnya Allah telah memperihalkan cerita mereka dengan kataNya:
( وَإِذْ صَرَفْنَا إِلَيْكَ نَفَرًا مِّنَ الْجِنِّ يَسْتَمِعُونَ الْقُرْآنَ فَلَمَّا حَضَرُوهُ قَالُوا أَنصِتُوا فَلَمَّا قُضِيَ وَلَّوْا إِلَى قَوْمِهِم مُّنذِرِينَ ( 29
قَالُوا يَا قَوْمَنَا إِنَّا سَمِعْنَا آِتَابًا أُنزِلَ مِن بَعْدِ مُوسَى مُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ وَإِلَى طَرِيقٍ مُّسْتَقِيمٍ ( 30 ) يَا قَوْمَنَا
( أَجِيبُوا دَاعِيَ اللَّهِ وَآمِنُوا بِهِ يَغْفِرْ لَكُم مِّن ذُنُوبِكُمْ وَيُجِرْآُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ ( 31
Yang bermaksud:
“Dan ingatlah ketika Kami hadapkan serombongan jin kepadamu yang mendengarkan A1-
Qur’an, maka tatkala mereka rnenghadiri bacaan (nya) lalu mereka ber kata: “Diamlah kamu
(untuk rnendengarkannya).” Ketika pembacaan telah selesai mereka kembali kepada kaumnya
(untuk) memberi peringatan. Mereka berkata: “Hal kaum kami sesungguhnya karni telah
mendengarkan kitab (A1-Qur’an) yang diturunkan sesudah Musa yang membenarkan kitab-kitab
yang sebelumnya lagi rnemirmpin kepada kebenaran dan kepada jalan yang lurus. Hai kaurn
kami, terirnalah (seruan) orang yang men yeru kepada Allah dan berirnan kepadaNya, nescaya
Allah akan mengampuni dosa-dosa kamu dan melepaskan kamu dan ‘azab yang pedih.”
(Surah A1-Ahqaf 46:29 — 31)
Allah berfirman lagi.
( قُلْ أُوحِيَ إِلَيَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِّنَ الْجِنِّ فَقَالُوا إِنَّا سَمِعْنَا قُرْآنًا عَجَبًا ( 1
Yang bermaksud:
“Katakanlah (hai Muhammad): “Telah diwahyukan kepadaku bahawasanya: telah
mendengarkan sekumpulan jin (akan A1-Qur’an), lalu rnereka berkata: Sesungguhnya kami telah
rnendengar A1-Qur’an yang menakjubkan.”
(Surah Al-Jin 72 : 1)
Semasa RasuluLlah bergerak hendak pulang ke Mekah Zaid bin Al Harithah yang telah
mengiringi Baginda sejak ke Ta’if bertanya kepada RasuluLlah. Katanya:
“Bagaimana hendak pulang ke Makkah pula wahai RasuluLlah!
Tidakkah mereka telah pulau dan halau tuan hamba?”
Maka jawab Rasulullah:
“Wahai Zaid! Dengarlah! sebenarnya Allah jua yang akan memberi luang dan kelapangan dan
Allah jua yang akan menolong dan membantu agamaNya.”
Fiqh Al-Sirah 1
77
Bila sampai di perbatasan Mekah RasuluLlah mengirim seorang utusan dan puak Khuza’ah ke
hadapan Mat’am bin ‘Adi memberitahu yang Baginda masuk ke Makkah di bawah perlindungan dan
jagaannya. Harapan dan hasrat RasuluLlah diterima baik oleh Mat’am dan dengan itu RasuluLlah pun
masuklah ke kota Makkah.
PENGAJARAN DAN RENUNGAN
Sekiranya kita perhatikan dengan teliti tentang episod perantauan RasuluLlah ke Ta’ifini,
penderitaan dan ‘azab sengsara yang ditemuinya di sana kemudian perkembaliannya ke Makkah pula
maka dapatlah kita simpulkan beberapa faktor penting:
(1) Segala pancaroba yang merintangi jalan perjuangan RasuluLlah khususnya dugaan semasa ke Ta’if
merupakan sebahagian dan dugaan perjuangan tabligh dan da’wah.
Kedatangan dan kebangkitan RasuluLlah bukan sahaja menyampaikan ‘aqidah kepercayaan yang
benar kepada dunia dan ‘alam sejagat dan soal ‘ibadat, akhlak susila, dan mu’amalat nialah antara
tugasnya juga ialah menyampaikan kepada kaum inuslimin bahawa mereka mesti bersabar ketika
menjalankan tugas—tugas dan menerangkan kepada umat Islam secara praktikal tentang sabar yang
sangat-sangat dituntut oleh Allah Sub hanahu Wata’ala:
( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ( 200
Yang bermaksud:
“Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah
bersiap sedia (di— perbatasan negerimu.)”.
(Surah Ali-Imran: 3:200)
Dan bertawakallah kepada Allah supaya kamu berjaya. RasuluLlah telah mengajar kita secara
praktikal cara—cara menunaikan ibadat, sabdanya:
Yang bermaksud:
“Sembahyanglah sepertimana kamu lthat aku sembah yang. Dan sabdanya lagi.”
Dan sabdanya lagi:
Yang bermaksud:
“Ambillah dariku ibadat-ibadat kamu.”
Apa yang boleh disaringkan di sini, bahawa segala warna penderutaan dan ‘azab sengsara yang
dialami oleh RasuluLlah seolah-olah hendak berpesan kepada penda’wah selepasnya:
“Bersabarlah seperti mana kamu lihat aku sabar.” Antara apa yang hendak dinyatakan kepada
umat Islam bahawa sabar dan menghadapi aneka rupa cabaran dan rintangan adalah antara prinsip-prinsip
agama Islam yang dibawa oleh Muhammad Sal laLlahu ‘alaihi Wassalam.
Bolehjadi ada orang ketika mengikuti peristiwa perantauan RasuluLlah ke Ta’if mengatakan
bahawa Muhammad Sal laLlahu ‘alaihi Wassalam telah menemui jalan buntu, kehabisan ikhtiar dan
terasa sempit dada dan oleh yang demikian RasuluLlah tidak ada jalan lain hanya menadah tangan
berdo’a kepada Allah sebaik sahaja baginda sampai ke dusun dua orang anak Rabi’ah itu. Sebenarnya
RasuluLlah telah menyambut cabaran dan dugaan tadi dengan penuh ketabahan hati, ketenangan dan
Fiqh Al-Sirah 1
78
kerelaan malah segala pancaroba tadi dihadapinya dengan ke sabaran dan penuh perhitungan. Kalau tidak
demikian awal awal lagi RasuluLlah sudah menuntut bela dan membalas dendam di hari pembukaan kota
Makkah terhadap mereka mereka yang telah mengganas, melanyak dan menyeksa baginda dahulu.
Sebaliknya, sedikit pun tidak terlintas di hati baginda hendak berbuat demikian; tegasnya apa yang telah
di ceritakan oleh Bukhan dan Muslim dan ‘Aisyah RadhiyaLlahu ‘anha; suatu ketika pernah ‘Aisyah
bertanya RasuluLlah;
“Wahai RasuluLlah! Pernahkah tuan hamba merasa lebih pahit dan séngsara dan han Uhud?”
jawab Baginda: “Bahkan, yaitu menghadapi bangsa kau (‘Arab) dan yang paling dahsyat sekali ialah
ketika aku memperkenalkan diriku dan berda’wah di kalangan puak Ibnu Yalil bin ‘Abdi Kalal di mana
tawaran dan da’wahku tadi tidak diterima langsung dan aku terus beredar dan situ dengan perasaan tak
karuan. Bila sampai ke suatu tempat bemama Qiran Tha’alib barn aku sedar, aku meng angkat kepala
melihat ke atas, tiba-tiba sekumpulan awan meneduhi daku dan aku nampak Jibril ‘alaihissalam
memanggil aku katanya: “Sesungguhnya Allah ‘Azzawajalla telah mendengar setiap perkataan bangsa
kau dan tindakan mereka terhadap kau dan Allah telah mengutuskan Malaikat segala gunung untuk kau.”
“Suruh sekehendakmu.” kata RasuluLlah lagi:
“Malaikat segala gunung tadi memanggil dan memberi salam kepadaku dan katanya”:
“Wahai Muhammad sesungguhnya Allah telah mendengar perihal kaum bangsamu dan tindak
balas mereka terhadap seruan kau. Aku ini malaikat segala gunung diutuskan oleh Tuhanmu dan
perintahkanlah apa saja aku ini, untuk apa yang engkau mahu. Kalau mahu aku boleh hempap ke atas
mereka bukit A1-Akhsyabin.” Jawab RasuluLlah: “Tapi apa yang aku mahu biar Tuhan melahirkan dan
sulbi mereka suatu golongan yang menyembahNya tanpa mensyirikkanNya. Itu saja yang ku mahu.”
Ini menunjukkan yang RasuluLlah SallaLlahu ‘alaihi wasallam mengajar sahabat-sahabat dan
umatnya yang terkemudian agar bersabar dan tahan menentang cabaran dan dugaan, malah mengajar kita
cara—cara bersabar demi menjalankan tanggungjawab ke jalan Allah ‘Azza wajalla.
Mungkin pula ada orang yang berkata:
“Tidakkah RasuluLlah sering menadah tangan ke langit mengadu perihal dirinya dan kaum
bangsanya? Tidakkah ini merupakan keluhan menunjukkan yang RasuluLlah itu bosan dan terasa sempit
dada lantaran usahanya tidak memberi hasil, selain dan ‘azab sengsara yang kian hari kian bertambah?”
Sebenarnya keluhan dan mengangkat tangan ke langit mengadu hal kepada Allah adalah satusatunya
‘ibadat dan sembahyang, mengadu hal kepada Allah ketika kesempitan adalah menta’ati dan
bertaqarrab kepada Allah. Tidak ada pertentangan di antara bersabar dalam kesusahan dengan mengadu
hal kepada Allah, malah ini adalah salah satujalan yang terpuji yang diajar kepada kita oleh RasuluLlah
SallaLlahu ‘Alaihi Wasallam sendiri.
Perlu kita ingat bahawa manusia itu setinggi mana dan semulia mana pun darjah dan pangkatnya,
ianya tetap beredar di dalam ruangan dan lingkaran bingkai-bingkai kemanusiaan dan keinsanannya
sahaja; manusia seluruhnya dijadikan penuh dengan perasaan sensitif, perasaan bahagia, senang dengan
ni’inat dan perasaan sedih atau duka bilamana disengat kesengsaraan. Manusia akan terasa tenang dan
puas hati dengan yang pertama dan gundah gulana dengan yang kedua.
Faktur ini membuktikan kepada kita sejelasnya bahawa RasuluLlah walau pun ianya Nabi dan
utusan Allah tetap juga ditimpa bahaya dan kesusahan di dalam usaha menjalankan tugas-tugas Allah.
Setinggi mana martabatnya ianya tetap beredar dan berkisar di dalam bidang fitrah kemanusiaannya juga
tetap akan perik dengan kesengsaraan dan akan lapang serta tenang dengan kesenangan ni’mat.
Tetapi Baginda rela mengharungi lautan kesengsaraan dan kepahitan demi mencari keredhaan
Allah, tidak syak lagi ini adalah antara jalan-jalan untuk mendapat pahala dan ganjaran dan Allah
Subhanahu Wata’ala. Di sinilah nyatanya al-taklif atau sifat tunduk dan menjunjung penntah-perintah
Allah kepada manusia.
(2) Bila kita perhatikan dengan teliti setiap peristiwa sejarah hidup RasuluLlah bersama—sama kaum
bangsanya, kita akan temui pada tiap ‘azab sengsara yang ditempuh oleh Muhammad SallaLlahu ‘aaihi
Fiqh Al-Sirah 1
79
Wasallam diiringi dengan penawar yang melegakan. Ini adalah pemberian dan ganjaran Ilahi kerana
sanggup bersusah payah dahulu, iringan penawar tadi ialah untuk menentang hati yang telah begitu
banyak menempuh dan merempuh kesengsaraan agar jangan dipecah-pecah atau dihancur-hancurkan oleh
perasaan putus asa dan kekecewaan.
Di dalam peristiwa perantauan baginda ke Ta’if membayangkan betapa pahit dan sengsaranya
perasaan jiwa ketika dihina dan diejek-ejek oleh kanak-kanak nakal itu. Tetapi sebagainya ganjaran dan
Allah Subhinahu Wata’ala kepada RasulNya buat penawar terhadap ejek-ejekan itu kedapatan seorang
Wasrani (Kristian) ‘Edas ketika datang mempersembahkan sepinggan buah anggur memeluk dan
mengucup kepala dan tangan hingga ke kaki baginda sebaik saja RasuluLlah menceritakan tentang
keNabiannya kepada ‘Edas.
Seorang pengarang iaitu Mustafa Sadik Al-Rafi’ei RahimahuLlah telah melukiskan kisah mi
kepada kita, katanya: Betapa ‘ajaibnya simbolik-simbolik Ilahi di dalam cerita ini, seolah-olah kebaikan,
kemuliaan dan penghormatan telah datang melutut meminta ma’af terhadap kejahatan dan kenakalan
yang telah berlaku dan kucupan mesra selepas kata-kata cemuhan yang kesat.
Sebenarnya dua orang anak lelaki Rabi’ah itu adalah seteru ketat kepada Islam, merekalah yang
telah datang menemui Abu Talib bapa saudara RasuluLlah meminta supaya melarang Muhammad
SallaLlahu ‘alaihi Wasallam itu kepada mereka untuk dibereskan. Tiba-tiba naluri dan perasaan
mengganas dan liar itu bertukar corak kepada unsur-unsur kemanusiaan, di mana unsur-unsur serupa ini
adalah konsep dan asas utama kepada ugama ini kerana masa depan untuk beragama adalah bergantung
kepada fikiran dan bukannya kepada sentimen dan perasaan yang melulu.
Sebagai simbul juga; agama Kristian telah memeluk againa Islam serta memberi tunduk ta’zim,
lantaran agama yang benar tetap dan yang benar, tidak ubah seperti hubungan dua saudara. Kalaulah
hubungan atau pertalian dua saudara itu ialah darah maka hubungan agama dengan agama ialah fikiran
yang searus.
Sekali lagi taqdir Ilahi melukiskan satu simbolik yang lain. Setangkai buah anggur yang mains
dan melegakan tadi ialah tangkai dan cambangan agama Islam yang teragung kuat dengan ikatan kasih
mesra, tiap sebiji buah anggur adalah sebuah pemerintahan. [Wahyul-Qalam: J.2.H.30]
(3) Tindakan yang diambil oleh Zaid bin Al Harithah mendedahkan dirinya tegasnya
memperbentengkan dirinya kepada serangan anak-anak nakal agar anak-anak batu yang diontar kepada
RasuluLlah tidak merbahayakan RasuluLlah sehingga terluka kulit kepalanya di beberapa tempat.
Tindakan ini adalah sebaik contoh yang mesti dicontohi dan dilakukan oleh setiap Muslim demi menjaga
keselatnatan diri penda’wah agung, walaupun tindakan ini memerbahayakan dirinya sendiri.
Beginilah keadaan tiap sahabat RadhiyaLlahu ‘anhum di zaman RasuluLlah demi menjaga
keselamatan Baginda.
Oleh kerana RasuluLlah tidak hidup bersama kita di hari ini maka tidak tergambar pula yang kita
akan dapat melakukan dan bertindak seperti mana yang dilakukan oleh para sahabat yang terdahulu dan
ulung itu; tetapi ini tidak menunjukkan yang kita tidak boleh melakukan sejajar dengan apa yang
dilakukan oleh para sáhabat itu, iaitu jangan kita cuba melarikan diri dan pancaroba ‘azab sengsara dalam
usaha da’wah Islamiyyah. Kita mesti turut bersama menanggung sebarang bebanan dan kesusahan yang
pernah dipikul oleh junjungan Muhammad RasuluLlah SallaLlahu ‘Alaihi Wasallam.
Mesti diingat, bahawa mendukung da’wah Islamiyyah adalah kemestian dan kewajipan yang
wajib diujudkan di setiap masa demi mengganti dan mengambil tempat pimpinan Nabi Muhammad
‘Alaihi Wasallam. Setiap Muslim wajib mempunyai dan mempersiapkan angkatan tentera yang ikhlas dan
sanggup mengorbankan harta benda dan jiwa raga seperti mana yang pemah dilakukan oleh Muslimin
yang bersama RasuluLlah SallaLlahu ‘Alaihi Wasallam ketika itu.
(4) Mengikut riwayat dan Ibnu Ishaq; mengenai Sekumpulan jin yang mendengar dan mematuhi
apa yang mereka dengar dan Nabi s.a.w. di waktu baginda bersembahyang di hujung malam di kampung
Nakblah; riwayat ini merupakan satu dalil wujudnya jin, dan makhluq jin adalah mukallaf, malah
makhiuq jin ada yang beriman kepada Allah dan Rasul Nya, ada pula yang kafir. Dalil-dalil ini sudah
Fiqh Al-Sirah 1
80
diakui kepastiannya kerana ada ceritanya dalam Quran dalam surah Al-Jin dan surah A1-Ahqaf,
antaranya:
( وَإِذْ صَرَفْنَا إِلَيْكَ نَفَرًا مِّنَ الْجِنِّ يَسْتَمِعُونَ الْقُرْآنَ فَلَمَّا حَضَرُوهُ قَالُوا أَنصِتُوا فَلَمَّا قُضِيَ وَلَّوْا إِلَى قَوْمِهِم مُّنذِرِينَ ( 29
قَالُوا يَا قَوْمَنَا إِنَّا سَمِعْنَا آِتَابًا أُنزِلَ مِن بَعْدِ مُوسَى مُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ وَإِلَى طَرِيقٍ مُّسْتَقِيمٍ ( 30 ) يَا قَوْمَنَا
( أَجِيبُوا دَاعِيَ اللَّهِ وَآمِنُوا بِهِ يَغْفِرْ لَكُم مِّن ذُنُوبِكُمْ وَيُجِرْآُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ ( 31
“(Dan [ingatlah] tatkala Kami hadapkan kepadamu sekumpulan jin yang mendengarkan Qur’an;
maka ketika mereka menghadhirinya, mereka berkata: “Diam lah;” dan bila seksai, mereka pergi
kepada kaum mereka memberi amaran [balasan azab kepada orang tidak beriman]. Mereka
berkata: “Wahai kaum kami! sesungguhnya kami telah dengar sebuah kitab yang diturunkan
sesudah Musa, yang mengakui yang di hadapannya [yang scbelumnya], yang memimpin kepada
kebenaran dan kepada jalan yang lurus. Wahai kaum kami! terimalah penda‘wah Allah itu, dan
berimanlah dengannya, Allah akan ampunkan dosa-dosa kamu, dan Allah lepaskan kamu dan
azab yang pedih.)”
(Surah A1-Ahqaf Ayat 29-31)
Peristiwa ini, sepert yang diriwayatkan oleh Ibnu Ishaq dan ditulis oleh Ibnu Hisham dalam
“Sirah”nya, disebutkan juga oleh Bukhari, Muslim dan Tirmizi dengan mathum yang sama, walaupun
berlaman huraian.
Lafaz hadits yang diriwayatkan oleh Bukhan dengan sanadnya dan Ibnu Abbas adalah seperti
berikut:
Mafhumnya: “Nabi SallaLlahu ‘alaihi Wasallam sengaja pergi ke pasar ‘Ukkaz bersama beberapa
orang sahabatnya
Sesungguhnya para syaitan telah dihalang untuk sampai dan melihat berita di langit, mereka
dihalang dengan lontaran bintang, lalu pulanglah mereka dan kata mereka: “Tidak dihalang kita pergi
mendapatkan berita di langit kecuali ada sesuatu yang telah berlaku, pergilah kamu periksa di timur dan
di barat bumi dan lihatlah apa yang berlaku,” lalu mereka pun pergilah ke timur dan ke barat bumi untuk
melihat apakah yang berlaku hingga terhalang mereka untuk mendapatkan berita di langit, lalu pergilah
mereka yang menghala ke arah Tihamah kepada Rasul SallaLlahu ‘alaihi Wasallam di Nakhlah, baginda
sengaja keluar ke pasar ‘Ukkaz dan bersalat fajar dengan sahabat-sahabat nya. Manakala kedengaran
bacaan A1-Qur’an mereka tumpu kan mendengarnya, lalu kata mereka: “Inilah yang menghalang kamu
dan mendapatkan berita langit.” Lalu mereka pun pulang kepada kaum mereka dan berkata: “Wahai kaum
kami! sesungguhnya kami telah mendengar Qur’an yang ajaib, ia menunjuk kepada jalan yang betul,
maka kami pun beriman dengannya dan tidak kami sekutukan sesuatu dengan Tuhan kami.” Kemudian
Allah turunkan kepada NabiNya ayat:
( قُلْ أُوحِيَ إِلَيَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِّنَ الْجِنِّ فَقَالُوا إِنَّا سَمِعْنَا قُرْآنًا عَجَبًا ( 1
(Katakanlah: “Diwahyukan kepadaku, bahawa segolongan jin mendengar [teliti akan Quran],
lalu mereka berkata: “Sesungguhnya kami telah mendengar Quran yang ajaib.) Al-Jin .1. Yang
diwahyukan itu ialah mengenai jin.” Al Bukhari.J.6.H.73.
Lafaz dan riwayat Muslim dan Tirmizi juga sama seperti lafaz Bukhari, cuma sedikit tambahan,
iaitu: “... tidak dibacakan oleh RasuluLlah SallaLlahu ‘alaihi Wasallam kepada jin itu dan baginda tidak
nampak mereka, bagmda berangkat bersama kumpulan ...“ Hadith.
Kata pengarang “Al-Fath”: “Berkemungkinan Bukhan sengaja menggugurkan lafaz: “tidak
dibacakan oleh Rasulullah SallaLlahu ‘alaihi Wasallam kepada jin “ itu kerana Ibnu Mas’ud menyatakan
pastinya bahawa Nabi SallaLlahu ‘alaihi Wasallam membaca Qur’an kepada jin, kerana ia mendahului
penafian Ibnu Abbas. Muslim juga menunjukkan mathum yang sama, di mana beliau mengemukakan
hadith Ibnu Mas’ud selepas hadith Ibnu Abbas, Sabda RasuluLlah, mathumnya:
Fiqh Al-Sirah 1
81
“Datang kepada penda’wah jin, saya pun berangkat pergi bersamanya, maka saya pun membaca
Qur’an kepadanya.” Maka dengan dua hadith tersebut boleh dibuat kesimpulan, bahawa peristiwa itu
berlaku lebih dan sekali.” Fathul-Bari.J.8.H.473.
Kemudian pastinya hadith yang diriwayatkan oleh Muslim dan Bukhari itu, berlainan dengan
hadith yang diriwayat kan oleh Ibnu Ishaq dari dua sudut:
Pertama: Riwayat Ibnu Ishaq tidak menyebut Nabi bersalat dengan sahabat—sahabatnya, ini
difahamkan bahawa bersalat sendirian, sedangkan riwayat lain menyebutkan Nabi ber salat bersama
sahabat—sahabatnya.
Kedua: Riwayat Ibnu Ishaq tidak dikaitkan dengan sembahyang fajar, sedangkan dalam riwayatriwayat
lain menyatakan Nabi bersalat fajar.
Jadinya, maka riwayat Ibnu Ishaq tidak perlu dipertikaikan lagi, tetapi riwayat-riwayat lain boleh
dipertikaikan dari dua sudut:
Pertama: Bahawa Nabi SallaLlahu ‘alaihi Wasallam di waktu pergi ke Taif kemudian pulang,
tidak ada siapa bersama nya kecuali Zaid bin Haritsah seperti yang di ketahui maka bagaimana pula
baginda bersalat bersama satu kumpulan sahabatnya?
Kedua: Bahawa lima waktu salat belum disyaratkan sebelum Isra’ dan Mi’raj, sedangkan Isra’
dan Mi’raj berlaku selepas pemergian baginda ke Taif mengikut keterangan yang sahih, maka bagaimana
pula baginda bersalat fajar [ubuh].
Jawab kepada yang pertama ialah: Berkemungkinan Nabi SallaLlahu ‘alaihi Wasallam bertemu
dengan beberapa orang sahabatnya di waktu tibanya di Nakhlah di waktu fajar, lalu baginda pun bersalat
di situ.
Jawab kepada yang kedua pula: Bahawa Jin mendengar Qur’an disebut berulang-kali dalam hadith
riwayat Ibnu Abbas dan Ibnu Mas’ud, kedua hadith itu adalah sabih, juga peristiwa Isra’ dan Mi’raj
berlaku selepas pemergian Nabi ke Taif memang diakui oleh Jumhur (majority) ‘ulama’ yang mengkaji
sirah, namun ada juga yang mengatakan Isra’ dan Mi’raj berlaku sebelum hijrah ke Taif, ia tidak boleh
ditolak terus.[Lihat ‘Uyun al-Asir Ibnu Sayyid al-Nas 1/118 dan Fath al-bari 8/473.]
Yang penting untuk kita mengetahuinya sesudah ini, ialah bahawa setiap orang muslim hendaklah
beriman kepada kewujudan jin, beriman bahawa jin itu adalah makhluq hidup dan bertanggungjawab
untuk beribadat kepada Allah, sama seperti kita manusia, walaupun daya pancaindera kita manusia tidak
dapat sampai ke makhluq jin itu, adalah kerana Allah Ta’ala memang berkuasa menjadikan kewujudan jin
tidak mampu di lihat oleh daya penglihatan yang ada pada mata kita manusia, kita tahu bahawa mata kita
ini hanya dapat melihat beberapa bahagian wujud-wujud yang tertentu saja di alam mi dengan kadar dan
syarat yang tertentu.
Tidak sepatutnya orang berakal boleh terjerumus ke dalam kebodohan dan kelalaian yang begitu
ketara sekali, iaitu dengan sikapnya yang tidak mahu mempercayai sesuatu yang tidak secucuk dengan
sains, maka ia berbangga dengan mengata kan ia tidak percaya kepada wujudnya jin, kerana semata-mata
ia tidak melihat dan tidak bersentuh dengan jin.
Kalau pegangan sepel:ti mi ada pada golongan terpelajar, maka mudah sekali mereka menafikan
dan menidakkan banyak benar yang wujud yang telah diyakini wujudnya, semata-mata kerana tidak
melihatnya, pada hal qa’edah ilmiyyah yang masyhur mengatakan: “Bahawa yang tidak dapat ditemui
tidak semestinya tidak wujud.” Ertinya, kerana anda tidak dapa melihat sesuatu yang anda cari atau yang
anda kaji tidaklah semestinya ia tidak wujud.
(5) Apakah kesannya kepada Nabi Muhammad dengan segala apa yang telah diihat dan
di’alaniinya ketika perantauan Baginda di Ta’if? Dan apakah implikasinya pula dengan segala apa yang
di’alaminya itu di dalam jiwa Baginda?
Untuk jawapan selanjutnya ikutilah apa yang telah diterangkan oleh RasuluLlah kepada Zaid
sebagai menjawab pertanyaan beliau tentang apakah Baginda akan pulang pula sedangkan kaumNya telah
pun menghalau Baginda keluar dan Makkah, dengan tenang baginda menjawab: “Wahai Zaid,
Fiqh Al-Sirah 1
82
sesungguhnya Allah akan memberi kelapangan dan jalan keluar dan apa yang engkau sebutkan itu dan
sesungguhnya Tuhan jua yang akan tolong agamaNya dan mengangkat NabiNya.”
Dan sini dapatlah kita perhatikan bahawa segala apa dilihat dan di’alaminya oleh RasuluLlah di
Ta’ifsana di samping segala macam kekejaman dan penyeksaan di Makkah, sedikit pun tidak memberi
kesan terhadap kepercayaan dan keimanan dengan Allah Subhanahu Wata’ala atau melemahkan tenaga
ke’azamannya yang positif di dalam jiwa Baginda.
Sebenarnya ini bukanlah ketabahan manusia biasa yang mempunyai kekuatan bertahan yang lebih
yang enggan tunduk di bawah paksaan dan tekanan tetapi inilah yang dikatakan tekad keNabian yang
telah menguasai hati dan jiwa RasuluLlah dengan menyeluruh. Baginda sedar bahawa segala usaha dan
tindakannya itu semata-mata untuk melaksanakan dan menjalankan perintah Allah dan merempuh atau
mengharungi jalan-jalan yang disuruh oleh Allah. Oleh yang demikian tidak syak lagi Tuhan itu tetap
akan menjayakan perintahNya dan tiap suatu itu adalah di dalam perhitungan dan QadarNya.
Sebagai pengajaran dan apa yang diperkatakan tadi ialah supaya kita tidak gentar dan berundur
bila berhadapan dengan ranjau di sepanjang jalan da’wah Islamiyyah. Kejadian ini juga memberi
pengajaran kepada kita bahawa perasaan bosan dan lemah semangat tidak akan dapat menjalar masuk ke
dalam jiwa kita selagi kita mengikut suluhan cahaya keimanan dan Allah dan taufiqNya. Sesiapa yang
membekalkan tenaganya dan Allah Subhanahu Wata’ala maka sudah pasti ia akan mengenal erti
kekecewaan dan kemalasan, selagi sesuatu itu menjadi penintahNya maka selama itulah Ianya akan
memben pertolongan.
Kemalasan, kehampaan dan kekecewaan yang menghalang jalan dan perjuangan sesuatu ideologi
yang lain ialah jalan dan ideologi yang tidak disuruh oleh Allah. Di dalam hal yang seumpama ini, yang
digunakan hanyalah kebolehan, ke upayaan dan tenaga yang tersendini. Apa yang kita fahami tenaga
manusia itu adalah terbatas. Dan sinilah selalunya, segala tenaga usaha dan semangat berapi—api tadi
terancam dan akan berubah menjadi putus asa serta kecewa seandainya peijuangan itu memakan masa
yang panjang dan mengalami pancaroba yang banyak, kerana keupayaan manusia adalah sangat terbatas
dan terhad.

0 comments:

Post a Comment

Sample Text

Social Profiles

Arsip Blog

Pengikut

Guest Counter

Powered by Blogger.

Ads 468x60px

Popular Posts

Blog Archive

About

Featured Posts Coolbthemes