Wednesday, October 5, 2011
SEJARAH SENI MUSIK ZAMAN KERAJAAN ABBASIYYAH
Pendahuluan
Pengaruh muzik zaman Abbasiyyah begitu besar sekali, ini kerana pada zaman tersebut
kemajuan yang dicapai amat hebat sekali, perkembangan tamadun yang dicapai daripada
semua bidang telah memajukan lagi kehebtan kerajaan Abbasiyyah termasuklah dengan
seni muzik.
Kemajuan seni Muzik
Seni Muzik telah mencapai kemajuan yang begitu hebat sekali, ini kerana seni muzik
telah mendapat tempat yang baik daripada kalangan pemerintah dan juga orang ramai.
Kehebatan dan kemajuan seni muzik ini dapat dilihat melalui lukisan-lukisan yang
terdapat dalam kitab Alpum Al-Lail atau Hikayat Seribu Satu Malam, yang dihiasi
dengan gambar-gambar sekumpulan ahli muzik yang sedang membuat persembahan
mereka di hadapan khalifah. Ia menggambarkan betapa besarnya penghargaan umat Islam
terhadap seni muzik pada masa itu di kota Dymsik, iaitu pada zaman kerajaan
Abbasiyyah. (Ghazali Darusalam: 2001: ms 258)
Selain daripada itu, seni suara dan seni muzik mendapat kecemerlangannya pada
zaman khalifah Abbasiyyah. Abdul Rahman Haji Abdullah (1988)menjelaskan bahawa
perkembangan seni muzik terjadi kerana kerajaan Abbasiyyah menjadikan syarat kepada
semua rakyatnya supaya mahir dalam bidang muzik dan menyanyi sebagai salah satu
syarat untuk mendapatkan pekerjaan. Hanya mereka yang cekap bermain alat-alat muzik
dapat diterima menjadi pelayan, dayang-dayang dan inang pengasuh di istana atau di
rumah-rumah pembesar dan hartawan, oleh sebab itu semua pemuda dan gadis menjadi
kewajipan untuk mereka belajar dan mendalami bidang muzik. Pada masa pemerintahan
Khalifah al-Mahdi, para panyanyi telah di undang ke istana untuk menghiburkan khalifah
iaitu seorang penyanyi yang dikenali sebagai Siyath yang datang dari kota Mekah. Beliau
diberikan perlindungan agar dapat bergerak bebas dalam istana dan diberikan sagu hati
kepadanya. Anak muridnya yang bernama Ibrahim al-Mausili juga telah mendapat tempat
yang utama di istana Harun al-Rashid. Ibrahim al-Mausili berasal dari keturunan
bangsawan Parsi yang diculik dari keluarganya semenjak kecil lagi dan dijual di pasar di
Baghdad. Ibrahim pandai bermain alat muzik gambus. Beliau mempunyai ramai anak
murid. Anak muridnya yan gterkenal ialah Ishak iaitu penyanyi istana kepada empat
orang khalifah iaitu Khalifah Ma’mun, Khalifah Mu’tasim, Khalifah Wathiq dan Khalifah
al-Mutawakkil (Mahmood. 1971 : 171-172).
Di antara khalifah Bani Abbas, Harun al-Rahsyid adalah khalifah yang paling
sukakan lagu-lagu dan muzik. Dia memberi kurniaan yang banyak kepada penyanyi dan
ahli-ahli muzik zaman itu. Ramai penyanyi terkenal pada zaman Harun al-Rahsyid,
seperti Mansur Zalzal, Ismail Abu Kasim, Miskin al-Madani. Seni muzik pada zaman
Abbasiyyah berkembang maju kerana mendapat sokongan daripada dan galakan yang
baik dari pemerintah dan ramai keluarga khalifah terutamanya wanita-wanita yang
mengambil
Tokoh-Tokoh Muzik Zaman kerajaaan Abbasiyyah
Oleh sebab penekanan yang diberikan oleh pemerintah kepada rakyatnya untuk mahir
dalam bidang nyanyian dan muzik, telah melahirkan ramai biduan-biduan yang terkenal
seperti Ma’bad, ibnu Muhriz, Ibnu Misjah, Ibnu Suraji dan sebagainya. Selain daripada
itu terdapat juga biduanita-biduanita yang terkenal seperti Basbas, iaitu penyanyi di istana
Khalifah al-Mahdi, Zatul-Khal dan Bazel di istana Khalifah al-Rahshid, manakala Fitna
di istana Jaafar al-Barmaki, Dananir di istana Yahya al-Barmaki, dan Neam di istana
Khalifah al-Maknun. Manakala al-Kindi dan al-Farabi banyak juga menulis tentang teoriteori
muzik.
Selain daripada itu, buku-buku muzik karangan Abu Abdul Rabbih diterjemahkan
ke dalam bahasa Inggeris sebagai Unique Necklace. Manakala karya muzik al-Isfahan (10
Masihi) telah diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris sebagai The Great Book Of Song,
juga dari al-Nawairy (13Masihi), salinannya The Extreme Needs. Karya lagu mereka
sangat mengagumkan dunia Eropah dan menjadi sanjungan di sana.
Pada masa tersebut telah melahirkan senaman al-Syatibi, yang merupakan seorang
pemain biola yang terkemuka dan selalu memainkan biolanya hingga para gadis tidak
dapat tidur kerana kelunakan gesekan biola al-Syatibi. Al-syatibi selalu bermain alat
muziknya itu pada waktu malam. Diimbas kembali masa lampaunya dahulu, beliau
pernah dipukul oleh ibunya hanyalah kesalahan yang kecil iaitu kerana sepotong kuih.
Al-Syatibi menjiwai alat muziknya dengan gelak ketawa adik-adiknya sewaktu kecil dan
kesedihan beliau kerana kehilangan rakan dan ditinggalkan kekasihnya membuatkan al-
Syatibi menanggis sambil mengesek biolanya. Hanya dengan muzik beliau dapat
menenangkan diri dan ,menghiburkan hatinya. (Ghazali Darusalam:2001:258)
Al-Farabi juga merupakan seorang tokoh muzik yang terkemuka pada zaman
Abbasiyyah. Nama sebenar al-Farabi ialah Abu Nasir Muhammad bin Auzalagh bin
Tarkhan al-Farabi. Al-Farabi juga tergolong sebagai salah seorang ulama’ yang luas ilmu
pengetahuannya. Selain sebagai ahli fisafat dan dianggap sebagai guru kedua selepas
Aristotle, al-Farabi juga alim dalam ilmu-ilmu lain. Dia banyak mengarang kitab-kitab.
Satu keistimewaan yang tidak biasa dimiliki oleh ulama’-ulama’ lainnya ada pada
al-Farabi ialah dia pakar dalam ilmu muzik. Dia bukan sahaja pandai dalam teori tapi
juga pandai menyanyi dan memainkan alat-alat muzik . Dia telah mengarang 5 buah kitab
tentang muzik .
Suatu hari di istana raja Saif Ad-Daulah ada pesta besar . Para pembesar negara
dan orang ramai hadir bersama . Al-Farabi datang ke majlis itu dengan memakai pakaian
biasa dipakai oleh ulama’ Turki . Apabila Al-Farabi sampai di majlis itu, dia melihat ke
kanan dan ke kiri mencari tempat duduk . Baginda raja bertitah ; ‘’Sila duduk!’’
‘’Akan duduk di mana?’’ Tanya Al-Farabi .
‘’Di situlah.’’ Titah baginda.
Al-Farabi mencelah-celah mengambil tempat duduk di samping baginda. Melihat
kelakuan Al-Farabi itu, baginda agak murka dan berbisik kepada seseorang dengan
menggunakan bahasa Turki: ‘’orang ini kurang adab . Beta akan menyoalnya, kalau tidak
dapat menjawab , beta akan halau dia dari sini.’’
Baginda ingat Al-Farabi tidak faham akan bahasa tersebut, mendengar baginda
bertitah begitu , Al-Farabi berkata: ‘’Sabar tuanku .Setiap kesalahan ada hukumannya .’’
Baginda terkejut dan bertanya: ‘’Eh ..rupanya awak faham bahasa yang beta
cakapkan .’’
‘’Benar tuanku. Bahkan patik boleh bertutur dalam 70 bahasa .’’
Baginda dan hadirin sangat kagum . Maka ramailah tetamu terhomat yang
mendekati Al-Farabi .Mereka ingin mendengarkan nasihat dan syarahanya . Semua
merasa puas akan butir –butir mutiara yang keluar dari mulut ulama’ besar itu .Baginda
Saif Ad- Daulah sendiri terus berbual sampai ke bilik jamuan khas .
Baginda bertanya kepada Al-Farabi :Mahu makan?
‘’Tidak .’’ Jawab Al-Farabi .
‘’Nak minum apa-apa ?’’
Kemudian baginda menawarkan benda lain :’’mahu mendengar bunyi –bunyian?”
Al-Farabi menjawab : “Ya tuanku .’’
Maka baginda memanggil para penyanyi untuk menghibur tetamu yang ramai itu.
Apabila para penyanyi mendendangkan lagu-lagunya,Al-Farabi tertawa mendengar
nyanyian yang diangapnya sumbang itu dan menegur para artis . Baginda hairan melihat
telatah Al-Farabi dan bertanya: “Apakah tuan juga pandai menyanyi?”
‘’ya boleh .”Jawab Al-Farabi .
Baginda memberikan alat-alat muzik kepada Al-Farabi .Al-Farabi pun mengambil
sebuah gambus dan mulai menyanyi .Lagu pertama yang di bawakan oleh Al- Farabi
adalah lagu komedi yang sangat lucu .Hadirin pun ketawa .Baginda sendiri tertawa
sampai sakit perut dan meminta Al-Farabi menyanyikan lagu lain .
Kini Al-Farabi mengubah susunan muziknya dan menyanyikan lagu sedih .Tidak
berapa lama kemudin hadirin dan raja telah bercucuran air matanya kerana merasa sedih.
Ramai yang menanggis kerana kesedihan itu. Raja sendiri pun nampak tidak bermaya.
Oleh kerana itu al-Farabi mengubah lagi susunan muziknya. Kini dia menyanyikan lagu
yang terakhir. Lagu ini sengaja digubah oleh al-Farabi menyebakan penonton merasa
teruja .Apabila lagu dinyayikan , sedikit demi sedikit hadirin yang tadinya bersemangat
menjadi mengantuk. Masing-masing tidak berdaya untuk menahan mata mereka. Lama
kelamaan hadirin dan baginda tertidur di tempat masing-masing dengan lelapnya. Al-
Farabi terus menyanyi, hingga hadirin benar-benar tidur. Ketika itulah dia meninggalkan
jamuan dengan tidak disedari oleh sesiapapun. Dia pun balik ke rumahnya. Apabila
baginda dan hadirin benar-benar tidur. Dia pun balik ke rumahnya. Apabila baginda dan
hadirin yang lain membuka mata, ternyata al-Farabi telah tiada. Waktu itu telah benarbenar
larut malam. Baginda tidak habis-habis hairan dengan kepandaian al-Farabi.
(NurulHas:

Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Sample Text
Kategori
- Akuntansi Manajemen (13)
- Bank dan L Keuangan (18)
- Bisnis Internasional (11)
- Bisnis Syariah (15)
- Dasar Akuntansi (33)
- Ekonomi (18)
- Elektronik (4)
- Etika Bisnis (2)
- Filsafat Ilmu (1)
- Hukum (4)
- Humor (7)
- IE Mikro (12)
- Islam (141)
- Kata Bijak (1)
- Kesehatan (48)
- Komputer (71)
- Komunikasi Bisnis (25)
- Koperasi dan UKM (16)
- Makroekonomi (26)
- Manajemen Biaya (10)
- Manajemen Pemasaran (15)
- Manajemen SDM (28)
- Motivasi (2)
- news (1)
- Pendidikan Pancasila (12)
- Pengantar Bisnis (1)
- Pengantar Manajemen (8)
- Pengetahuan (189)
- Perekonomian Indonesia (12)
- Perpajakan (19)
- Renungan (5)
- Umum (3)
- Wiraswasta (14)
Social Profiles
Arsip Blog
-
▼
2011
(773)
-
▼
October
(311)
- Pengertian Istilah Dalam Komputer
- Pengertian Webserver
- LAPORAN KEUANGAN
- Persamaan Akuntansi
- Klasifikasi Rekening
- Pengertian Akuntansi
- PENGERTIAN NARKOBA
- Pengertian Cookies
- Pengertian Konstitusi
- Pengertian Masyarakat Madani
- PENGERTIAN SUPERVISI PENDIDIKAN
- Pengertian LSM
- Pengertian Signal To Ratio (SNR)
- Pengertian hukum tata Negara
- Pengertian Istilah BIOS, BOOTSTRAP, BOOTLOADER, da...
- Definisi/Pengertian Virus Komputer, Worm, Trojan, ...
- Pengertian MySQL
- Pengertian Power Supply Unit
- Pengertian Musik dari Berbagai Tokoh
- PENGERTIAN DAN TUJUAN MANAJEMEN BERBASIS SEKOLAH
- Pengertian Ulumul Qur’an
- Pengertian Statistik
- Pengertian Pendidikan Agama Islam menurut berbagai...
- PENGERTIAN KONSERVASI
- Pengertian Dan Hakikat Muhammadiyah_makalah abdi
- pengertian perintah dasar c++
- PENGERTIAN DAN CIRI-CIRI BELAJAR
- PENGERTIAN ORGANISASI
- Pengertian Kecerdasan Emosional
- PENGERTIAN SUNNAH
- PERGESERAN PENGERTIAN "SUNNAH" KE "HADITS" I...
- Pengertian Dan Jenis Slot Memori
- Pengertian Etika
- PENGERTIAN MANAJEMEN STRATEGIK DAN RUANG LINGKUPNYA
- Pengertian Hukum (Elementer)
- Pengertian Manajemen
- PERUMUSAN DEMOKRASI PANCASILA
- SISTEM PEMERINTAHAN DEMOKRASI PANCASILA
- FUNGSI DEMOKRASI PANCASILA
- CIRI-CIRI DEMOKRASI PANCASILA
- PRINSIP POKOK DEMOKRASI PANCASILA
- DEMOKRASI PANCASILA
- PENGERTIAN DAN PENGENALAN INTERNET
- Pengertian Musik Nusantara
- Pengertian Dan Fungsi Motherboard
- Pengertian LAN,WAN,MAN
- Pengertian Disiplin
- Pengertian Semantik
- Pengertian Wakaf
- PENGERTIAN KONSELING MENURUT PARA AHLI
- PENGERTIAN DEFINISI DAN RUMUS BEP / TITIK IMPAS
- PENGERTIAN DAN PERKEMBANGAN TEORI PEMBELAJARAN
- Pengertian dan Fungsi ROM
- Pengertian Kurikulum Menurut Para Ahli
- PENGERTIAN BUDAYA POLITIK
- Pengertian OSIS (Organisasi Siswa Intra Sekolah)
- Tugas-tugas dalam Data mining
- Arsitektur Sistem Data mining
- PENGERTIAN DATA MINING DAN FUNGSI-FUNGSI DATA MINING
- PENGERTIAN DAN HAKEKAT PENDIDIKAN ISLAM
- Pengertian Internet dan Intranet
- Kelebihan Linux Ubuntu daripada yang lainnya
- keunggulan Linux
- Pengertian Linux
- PENGERTIAN TEKNOLOGI INFORMASI DAN SISTEM INFORMASI
- PENGERTIAN TEKNOLOGI INFORMASI
- SISTEM BIAYA STANDAR DAN PENENTUAN HARGA POKOK VAR...
- BIAYA BAHAN BAKU DAN BIAYA TENAGA KERJA
- METODE HARGA POKOK PROSES PENGANTAR
- DEPARTEMENTALISASI BIAYA OVERHEAD PABRIK
- METODE HARGA POKOK PESANAN
- BIAYA OVERHEAD PABRIK
- AKUNTANSI BIAYA DAN PENGERTIAN BIAYA
- Pengertian Kelompok Persepsi, Organisasi, Motivasi...
- PENGERTIAN WAHABI
- Pengertian Dan Fungsi Harddisk
- Pengertian Budi Pekerti
- Pengertian dan Bentuk Badan Usaha
- PENGERTIAN TASAWUF DAN TUJUAN TASAWUF
- Sejarah dan Keunggulan Teknologi CDMA
- Persamaan dan Perbedaan GSM dan CDMA
- Sastra Menurut Ahli Bedah Sastra, Budayawan dan Se...
- Sastra, Sesuatu yang Agung*
- Pengertian Pergaulan Bebas
- Pengertian Gerbang Logika
- PENGERTIAN BIMBINGAN DAN KONSELING MENURUT BEBERAP...
- Pengertian e - Government
- Pengertian Bandwith
- Pengertian Jaringan dalam sistem telekomunikasi
- Definisi Sosiologi Menurut Beberapa Ahli
- PENGERTIAN SOSIOLOGI MENURUT PARA AHLI
- UNSUR INTRINSIK DAN UNSUR EKSTRINSIK SASTRA
- SEJARAH PERKEMBANGAN SASTRA
- Macam - macam / jenis Sastra
- PENGERTIAN SASTRA
- pengertian metodologi penelitian
- makalah pengertian identifikasi masalah dan tujuan...
- Sejarah Islam Di Spanyol
- SEJARAH PERKEMBANGAN SENAM
- Sejarah Dunia Kuno / Masa Silam
-
▼
October
(311)
Pengikut
Guest Counter
Powered by Blogger.
Labels
- Akuntansi Manajemen (13)
- Bank dan L Keuangan (18)
- Bisnis Internasional (11)
- Bisnis Syariah (15)
- Dasar Akuntansi (33)
- Ekonomi (18)
- Elektronik (4)
- Etika Bisnis (2)
- Filsafat Ilmu (1)
- Hukum (4)
- Humor (7)
- IE Mikro (12)
- Islam (141)
- Kata Bijak (1)
- Kesehatan (48)
- Komputer (71)
- Komunikasi Bisnis (25)
- Koperasi dan UKM (16)
- Makroekonomi (26)
- Manajemen Biaya (10)
- Manajemen Pemasaran (15)
- Manajemen SDM (28)
- Motivasi (2)
- news (1)
- Pendidikan Pancasila (12)
- Pengantar Bisnis (1)
- Pengantar Manajemen (8)
- Pengetahuan (189)
- Perekonomian Indonesia (12)
- Perpajakan (19)
- Renungan (5)
- Umum (3)
- Wiraswasta (14)
Ads 468x60px
Popular Posts
-
FUNGSI MOTHERBOARD Pusat pengendali yang mengatur kerja dari semua komponenyang terpasang padanya. Mengatur pemberian daya listrik pada seti...
-
KHALIFAH ISLAM Sejarah KeKhalifahanIslam Rasulullah SAW telah memerintahkan kepada kaummuslimin agar mereka mengangkat seorang khalifah sete...
-
Paham Neoliberalisme(Mansour Fakih 2003) q Biarkan pasar bekerja tanpa distorsi (unregulated) market is the bestway to increase economic...
-
Teori Konsumsi Pengeluarankonsumsi terdiri dari konsumsi pemerintah (government consumption) dan konsumsirumah tangga (household consumption...
-
1. Arti Utilitarisme adalah faham atau aliran dalam filsafat moral yangmenekankan prinsip manfaat atau kegunaan ( theprinciple o...
-
Biaya (cost) dan beban (expense) adalah duahal yang berbeda karakteristiknya. Kos merupakan bahan olah dasar akuntansi (pengukuran yang dil...
-
Dari Wikipedia bahasa Indonesia,ensiklopedia bebas Wakaf ( Arab : وقف ,jamak: اوقاف , awqāf) adalah perbuatan yang dilakukan wakif (pihak y...
-
Romawi ialahperadaban dunia yang letaknya terpusat di kota Roma masa kini. Peradaban Romawidikembangkan Suku Latia yang menetap di lembah Su...
-
Saat kita mengakses Internet. kita akan berhubungan dengan yangnamanya cookies. Apa cookies itu dan bagaimana mengatasinya sehingga tidakmen...
-
Persepsi Penting Perbedaan persepsi yang luas Tidak semua perbedaan sama pentingnya Tidak's persepsi setiap orang memiliki s...
Blog Archive
-
▼
2011
(773)
-
▼
October
(311)
- Pengertian Istilah Dalam Komputer
- Pengertian Webserver
- LAPORAN KEUANGAN
- Persamaan Akuntansi
- Klasifikasi Rekening
- Pengertian Akuntansi
- PENGERTIAN NARKOBA
- Pengertian Cookies
- Pengertian Konstitusi
- Pengertian Masyarakat Madani
- PENGERTIAN SUPERVISI PENDIDIKAN
- Pengertian LSM
- Pengertian Signal To Ratio (SNR)
- Pengertian hukum tata Negara
- Pengertian Istilah BIOS, BOOTSTRAP, BOOTLOADER, da...
- Definisi/Pengertian Virus Komputer, Worm, Trojan, ...
- Pengertian MySQL
- Pengertian Power Supply Unit
- Pengertian Musik dari Berbagai Tokoh
- PENGERTIAN DAN TUJUAN MANAJEMEN BERBASIS SEKOLAH
- Pengertian Ulumul Qur’an
- Pengertian Statistik
- Pengertian Pendidikan Agama Islam menurut berbagai...
- PENGERTIAN KONSERVASI
- Pengertian Dan Hakikat Muhammadiyah_makalah abdi
- pengertian perintah dasar c++
- PENGERTIAN DAN CIRI-CIRI BELAJAR
- PENGERTIAN ORGANISASI
- Pengertian Kecerdasan Emosional
- PENGERTIAN SUNNAH
- PERGESERAN PENGERTIAN "SUNNAH" KE "HADITS" I...
- Pengertian Dan Jenis Slot Memori
- Pengertian Etika
- PENGERTIAN MANAJEMEN STRATEGIK DAN RUANG LINGKUPNYA
- Pengertian Hukum (Elementer)
- Pengertian Manajemen
- PERUMUSAN DEMOKRASI PANCASILA
- SISTEM PEMERINTAHAN DEMOKRASI PANCASILA
- FUNGSI DEMOKRASI PANCASILA
- CIRI-CIRI DEMOKRASI PANCASILA
- PRINSIP POKOK DEMOKRASI PANCASILA
- DEMOKRASI PANCASILA
- PENGERTIAN DAN PENGENALAN INTERNET
- Pengertian Musik Nusantara
- Pengertian Dan Fungsi Motherboard
- Pengertian LAN,WAN,MAN
- Pengertian Disiplin
- Pengertian Semantik
- Pengertian Wakaf
- PENGERTIAN KONSELING MENURUT PARA AHLI
- PENGERTIAN DEFINISI DAN RUMUS BEP / TITIK IMPAS
- PENGERTIAN DAN PERKEMBANGAN TEORI PEMBELAJARAN
- Pengertian dan Fungsi ROM
- Pengertian Kurikulum Menurut Para Ahli
- PENGERTIAN BUDAYA POLITIK
- Pengertian OSIS (Organisasi Siswa Intra Sekolah)
- Tugas-tugas dalam Data mining
- Arsitektur Sistem Data mining
- PENGERTIAN DATA MINING DAN FUNGSI-FUNGSI DATA MINING
- PENGERTIAN DAN HAKEKAT PENDIDIKAN ISLAM
- Pengertian Internet dan Intranet
- Kelebihan Linux Ubuntu daripada yang lainnya
- keunggulan Linux
- Pengertian Linux
- PENGERTIAN TEKNOLOGI INFORMASI DAN SISTEM INFORMASI
- PENGERTIAN TEKNOLOGI INFORMASI
- SISTEM BIAYA STANDAR DAN PENENTUAN HARGA POKOK VAR...
- BIAYA BAHAN BAKU DAN BIAYA TENAGA KERJA
- METODE HARGA POKOK PROSES PENGANTAR
- DEPARTEMENTALISASI BIAYA OVERHEAD PABRIK
- METODE HARGA POKOK PESANAN
- BIAYA OVERHEAD PABRIK
- AKUNTANSI BIAYA DAN PENGERTIAN BIAYA
- Pengertian Kelompok Persepsi, Organisasi, Motivasi...
- PENGERTIAN WAHABI
- Pengertian Dan Fungsi Harddisk
- Pengertian Budi Pekerti
- Pengertian dan Bentuk Badan Usaha
- PENGERTIAN TASAWUF DAN TUJUAN TASAWUF
- Sejarah dan Keunggulan Teknologi CDMA
- Persamaan dan Perbedaan GSM dan CDMA
- Sastra Menurut Ahli Bedah Sastra, Budayawan dan Se...
- Sastra, Sesuatu yang Agung*
- Pengertian Pergaulan Bebas
- Pengertian Gerbang Logika
- PENGERTIAN BIMBINGAN DAN KONSELING MENURUT BEBERAP...
- Pengertian e - Government
- Pengertian Bandwith
- Pengertian Jaringan dalam sistem telekomunikasi
- Definisi Sosiologi Menurut Beberapa Ahli
- PENGERTIAN SOSIOLOGI MENURUT PARA AHLI
- UNSUR INTRINSIK DAN UNSUR EKSTRINSIK SASTRA
- SEJARAH PERKEMBANGAN SASTRA
- Macam - macam / jenis Sastra
- PENGERTIAN SASTRA
- pengertian metodologi penelitian
- makalah pengertian identifikasi masalah dan tujuan...
- Sejarah Islam Di Spanyol
- SEJARAH PERKEMBANGAN SENAM
- Sejarah Dunia Kuno / Masa Silam
-
▼
October
(311)
0 comments:
Post a Comment